خودرو

علت ریپ زدن خودرو هنگام شتاب گیری

سلام. حتما برای شما هم خیلی پیش اومده که ماشین تان در اول صبح به سختی استارت بخورد و هی خاموش و روشن شود که به اصطلاح به آن ریپ زدن گفته میشود. در این مقاله میخواهیم دلایل ریپ زدن ماشین موقع استارت زدن، ریپ زدن ماشین در دنده 1 و دنده 2، علت ریپ زدن ماشین در سرعت بالا و به طور کلی دلایلی که ماشین در شرایط مختلف ریپ میزند را با هم بررسی کنیم. در این مقاله این ایراد را برای ماشین های مختلف بررسی کرده ایم.

اگر این مقاله برای شما اطلاعات کافی را به همراه نداشت میتوانید مقاله جامع تری را در صفحه علت ریپ زدن خودرو مطالعه کنید. ما در آن مقاله تمام دلایل را به صورت کامل تر بررسی کرده ایم و امکان ندارد که شما بدون ان که دلیل بروز این ایراد را متوجه نشوید از سایت خارج شوید.

ریپ زدن خودرو چیست

ریپ زدن در فرهنگ لغت معین به معنی حرکت های نامتوازن و مقطع است که همراه با مکث طولانی رخ می‌دهد و کارکرد درست و استاندارد قطعه یا وسیله ای را با ختلال مواجه می‌کند.

دقت کنید که ریپ زدن خودرو با لرزش خودرو متفاوت است و دلایل آنها یکی نیست.

ریپ زدن خودرو ممکن است در هر شرایطی اتفاق بیفتد، بااین‌حال جز در چند مورد، معمولا دلایل آنها شبیه به هم است.

معمولا رایج‌ترین موارد ریپ زدن، یکی ریپ زدن ماشین در هنگام شتاب گرفتن است و دیگری، ریپ زدن ماشین در هنگام استارت ‌زدن.

تقریبا در همه موارد، ریپ زدن ماشین به معنای وجود مشکلی است که باید به‌سرعت بررسی شود.

علت ریپ زدن پراید اول صبح

هخیلی برای شما هم پیش اومده که وقتی ماشین به اصطلاح سرد است و میخواهید استارت بزنید در ماشین ارزش ایجاد میشود و گفته میشود که ماشین ریپ میزند.

اولین دلیلی که برای علت ریپ زدن پراید اول صبح در نظر باید بگیرید تنظیم نبودن موتور ماشین میباشد.

وقتی که قطعات مربوط به سوخت رسانی ماشین ایرادی داشته باشند ماشین بد استارت میخورد به همین دلیل شم بعد از آن که موتور را بررسی کردید و متوجه شدید تنظیمات آن به هم نخورده است دلیل دیکر را باید بررسی کیند که قطعات سوخت رسانی در ماشین است.

البته یک نکته ای را شما باید در نظر داشته باشید و ان این است که در فصل سرما ماشین نیاز به انرژی بیشتری برای استارت خوردن دارد و به همین دلیل این ایراد در مواقعی که هوا سرد است میتواند حتی عادی نیز باشد.

به نظر ما شما باید اولین چیزی را که بررسی کنید تنظیمات موتور ماشین باشد زیرا این علت اصلی ترین علت ریپ زدن پراید اول صبح میباشد و باعث میشود که آب در محفظه احتراق باقی بماند و احتراق به درستی انجام نشود.

علت ریپ زدن ماشین در سرعت بالا

گاهی ممکن است ماشین بدون ایراد اسشتارت بخورد اما در حین حرکت و در سرعت های بالا ریپ بزند و لرزش داشته باشد. در این حالت شما باید به دنیال پیدا کردن ایراد در سیستم سوخت رسانی خودرو باشید.

اصلی ترین علت ریپ زدن ماشین در سرعت بالا اشکال در سیستن سخت رسانی است که سوخت مورد نیاز ماشین تامین نمیشود و احتراق به درستی صورت نمگیرد و ماشین به لرزش میفتد.

علت دیگر ریپ زدن ماشین در سرعت بالا نشتی در منیفولد میباشد. اگر علت این مورد باشد ماشین در حین حرکت صدا میدهد و صدای موتور بیشتر میشود و شما از این علائم میتوانید متوجه شوید که ایراد در منیفولد میباشد.

علت دیگری که باید به عنوان علت ریپ زدن ماشین در سرعت بالا در نظر داشته باشید خراب شدن سنسور اکسیژن میباشد. وقتی این سنسور خراب شود غلظت اکسیژن به درستی اطلاع داده نمیشود و همنتی امر باعث میشود احتراق به درستی صورت نگیرد و ماشین در سرعت بالا ریپ بزند.

علت ریپ زدن خودرو در حالت درجا

یکی از مهمترین دلایلی که باید به عنوان علت ریپ زدن خودرو در حالت درجا در نظر داشته باشید ایراد در لوله های مکشی است.

علت دیگر که برای این ایراد باید در نظر گرفته شود تنظیم نبودن پیچ گاز میباشد. شما برای تنظیم کردن این پیچ میتوانید از افراد متخصص کمک بگیرید و بهتر است خودتان برا یان کار به تنهایی اقدام نکنید.

در مرحله بعد باید علت ریپ زدن خودرو در حالت درجا را در بررسی سوراخ ها ماشین را بررسی کنید. اگر در این سوراخ انسدادی وجود داشته باشد نیاز است آن را برطرف کنید تا ایراد به راحتی برطرف شود.

علت ریپ زدن ماشین در سربالایی

یکی دیگر از مواقعی که ماشین ریپ میزند در سربالایی ها میباشد. در این قسمت میخواهیم علت ریپ زدن ماشین در سربالایی را برای ماشین های مختلف پراید، پژو و مزدا و زانتیا و به طور کلی تمام ماشین ها بررسی کنیم.

دلایل مختلفی برای ریپ زدن ماشین در سربالایی وجود دارد که این دلایل عبارتند از:

  • خراب شدن فیلتر سوپاپ ماشین که این حرابی باعث لرزش ماشین در سربالایی میشود. برای رفع این ایراد باید فیلتر ها را تعویض کند.
  • احتمال کم شدن فشار در کمپرس برای این ایراد وجود دارد. برای رفع این ایراد باید قطعات داخلی سیلندر ها را بررسی کنید.
  • در صورتی که لوله های هوا نشتی داشته باشدباید به دنبال رفع این نشتی باشید تا ایرادبرطرف گردد.
  • یکی از دلایل ریپ زدن ماشین در سربالایی نرسیدن بنزین به محفظه احتراق میباشد. برای آن که بنزین به درستی به محظه احتراق برسد لازم است که رسوبات مدار تمیز گردد و والو های سوزنی ماشین چک شوند.
  • دیگر علت ریپ زدن ماشین در سربالایی تنظیم نبودن دلکو میباشد. بهتر است به تنهایی برای تنظیم کردن ان اقدام نکنید و حتما از یک تعمیرکار خبره در این حوزه کمک بگیرید.

ریپ زدن ماشین هنگام روشن شدن

گاهی ممکن است در فصول مختلف زمانی که قرار است ماشین را روشن کنید لزرش داشته باشد و با سختی روشن شود. در این حالت گفته میشود ماشین ریپ و یا دل میزند. علت ریپ زدن ماشین هنگام روشن شدن میتواند به خاطر ایراد در میل سوپاپ باشد.

اگر میل سوپاپ ایرادی داشته باشد عملکرد موتور ماشین با اختلال رو به رو میشود و ماشین ریپ خواهد زد.

یکی دیگر از دلایلی که باعث ریپ زدن ماشین در همگام روشن شدن میشود خراب شدن سیلندر ها میباشد. وقتی سیلندر ها خراب شده باشند عملکرد موتور ماشین با اختلال رو به رو خواهد بود و هخمین خرابی میتواند باعث خراب شدن شمع های ماشین نیز شود.

علت ریپ زدن خودرو هنگام کولر گرفتن

یکی از پرتکرار ترین سوالات این است که علت ریپ زدن خودرو هنگام کولر گرفتن چیست و چرا گاهی با روشن کردن کولر ماشین لرزش در آن ایجاد میشود؟

اگر ایرادی در کمپرسور کولر وجود داشته باشد این ایراد به صورت وسیع تری رخ میدهد و میتواند ایرادات وسیع تری ایجاد کند.دلیل اصلی ریپ زدن خودرو هنگام کولر گرفتن نوسان در کارکرد کمپرسور میباشد. البته باید دقت داشته باشید وقتی شما کولر را روشن میکنید قدرت موتور تا حدودی کاهش میابد و شما نباید انتظار داشته باشید با همان قدرت موتور به کار خود ادامه دهد.

اگر با مطالعه این مقاله باز هم دلیل ریپ زدن ماشین را متوجه نشدید میتوانید به سایت اتوصافکار مراجعه کنید و مقالات آموزشی در این راستا را مطالعه بفرمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا