پمپ

برندهای معتبر پمپ آب ساختمانی چیست

اگر به دنبال انتخاب پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه هستید، قطعا این مقاله در خرید و انتخاب پمپ آب خانگی به شما کمک خواهد کرد. در این مقاله به جواب سوال از کجا بفهمیم پمپ اب چند اسبه ؟ و همچنین شیوه محاسبه قدرت پمپ آب خواهیم پرداخت. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

پیشنهاد ویژه: برای مشاوره رایگان خرید پمپ آب مناسب همین حالا با بخش فروش شرکت مستر تماس بگیرید.

021-33997522 | 021-33997661 | 09121882140

مطالبی که در این صفحه خواهید خواند:

  1. اصول انتخاب پمپ
  2. پمپ آب برای ساختمان
  3. انتخاب پمپ آب خانگی
  4. پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه
  5. محاسبه قدرت پمپ آب
  6. از کجا بفهمیم پمپ اب چند اسبه
  7. فشار پمپ آب چند بار است
  8. ساده ترین روش انتخاب پمپ آب خانگی
  9. برندهای معتبر پمپ آب ساختمانی
اصول انتخاب پمپ
اصول انتخاب پمپ

اصول انتخاب پمپ

همانطور که میدانید پمپ اب یکی از اجزای مهم ساختمان می باشد که در انتخاب آن باید دقت زیادی به خرج دهید، برای انتخاب پمپ آب اصول مهمی هستند که همواره افراد با رعایت این اصول در تلاش برای خرید بهترین پمپ آب هستند. پمپ آب در صنایع مختلف کاربردهای مختلف و فراوانی دارد.

پمپ ها از منابع انرژی مختلفی استفاده می کنند که شامل پمپ ها با کارکرد دستی، برقی، موتورهای درون سوز و نیروی باد می شود پمپ ها دارای اندازه های مختلفی هستند که از سایز میکروسکوپی برای کارهای پزشکی تا پمپ های بزرگ صنعتی را شامل می شود.

در این بخش برخی اصول انتخاب پمپ آب را برای شما عزیزان قرار داده ایم:

قبل از انتخاب پمپ باید به نوع، ماهیت و مشخصات شیمیایی مایع قابل انتقال نظیر آب آشامیدنی، آب کشاورزی، فاضلاب شهری، فاضلاب صنعتی، مواد شیمیایی، مواد سوختنی، پساب های صنعتی توجه داشته باشید.

همچنین مشخصات فیزیکی مایع قابل انتقال نظیر دمای کاری و محدود درجه حرارت، میزان گرانروی یا ویسکوزیته، میزان املاح و ذرات جامد، ظرفیت و مقدار آبدهی، هد یا ارتفاع آبدهی را نیز باید در نظر داشته باشید.

در انتخاب پمپ آب خانگی نیز باید این مسئله را در نظر بگیرید که فشار آب یکی از مهمترین چیزهایی می باشد که باید در ابتدای کار مورد بررسی قرار بگیرد، از آنجا که در مصارف خانگی فشار آب حائز اهمیت است، انتخاب پمپ آب خانگی مناسب از میان انواع متنوعی که وجود دارد همواره کاری سخت و گیج کننده ای خواهد بود، ما در اینجا راهنمای خرید پمپ آب خانگی را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم تا بتوانید به راحتی اقدام به انتخاب پمپ آب خانگی کنید.

در این بخش تعدادی از بهترین پمپ اب های خانگی را آورده ایم:

پمپ گراندفوس مهمترین تولید شرکت Grundfos دانمارک می باشد، شرکت گراندفوس که در سال 1945 توسط پاول دی جنسن و با هدف ساخت پمپ آب (Grundfos Water Pump) تاسیس شد، همواره با رویکرد تولید بهترین الکتروپمپ ها تا به امروز به کار خود ادامه داده است. شرکت گراندفوس به طور مستقیم و غیر مستقیم در 83 کشور جهان دارای شبکه فروش است و سالانه بالغ بر 16 میلیون پمپ را به این کشورها ارسال یا در آنها تولید می نماید که این وظیفه بر عهده حدود 20000 نفر کارمند می باشد.

اولین و مهمترین اصل در اصول انتخاب پمپ آب خانگی فشار پمپ آب می باشد،توان، حداکثر دبی (آبدهی) و حداکثر هِد (ارتفاع) پمپ از اصول مهم در انتخاب پمپ آب خانگی می باشد که باید هنگام خرید مورد بررسی قرار دهید.

پمپ داب جهت تامین آب در مصارف خانگی در مقیاس کوچک به کار می رود و شامل پمپ آب تک پروانه، جتی، دوپروانه، طبقاتی افقی و طبقاتی عمودی می باشد.

شرکت داب با بیش از 40 سال سابقه، یکی از قدیمی ترین و مهم ترین سازندگان پمپ آب در جهان است که جهت افزایش کارایی و بهینه سازی مصرف انرژی راه حل های فنی زیادی را ارائه داده است.

پمپ آب لوارا ایتالیا یکی از بزرگترین تولید کنندگان پمپ در جهان می باشد. تنوع محصولات این شرکت تولید کننده پمپ، مجموعه ای از نیازهای سیالات در تمامی صنایع را پوشش می دهد.

پمپ آب سایر از سال 1951 توسط کارلو فاوالا در کمپانی سایر، جهت استفاده در مصارف خانگی، کشاورزی، صنعتی و سازه های مهندسی تولید شد. این محصول در سیستم های آتش نشانی، شهرداری ها، سیستم های تهویه هوا، سیستم های سرمایشی و گرمایشی و در نهایت در بخش های دریایی و معادن کاربرد دارد.

یکی دیگر از بهترین برند های پمپ آب، پمپ آب کالپدا می باشد. شرکت کالپدا تولید کننده انواع پمپ های تک پروانه، دوپروانه، جتی، طبقاتی افقی وعمودی، پمپ های سیرکولاتور، لجن کش و کف کش می باشد که بنا به خواسته ی مشتریان قابل ارائه می باشد.

برای محاسبه قدرت پمپ آب میتوان از فرمول زیر استفاده کرد:

اسب بخار آب (توان هیدرولیکی): حداقل توان مورد نیاز برای کار کردن پمپ
TDH =هد دینامیک کل (Total Dynamic Head) = مسافت فاصله عمودی مایع (به فوت) + تلفات اصطکاک لوله
Q = نرخ جریان (دبی) مایع بر حسب گالن بر دقیقه

محاسبه قدرت پمپ آب
محاسبه قدرت پمپ آب

SG = وزن مخصوص مایع (این عدد برای پمپاژ آب معادل 1 است)
توان خروجی هیدرولیکی مورد نیاز مطابق رابطه زیر بدست می آید.
قدرت واقعی مورد نیاز = توان اسب بخار\ راندمان پمپ
راندمان را به صورت اعداد اعشاری بنویسید (50% می شود 0.5)

پمپ آب برای ساختمان
پمپ آب برای ساختمان

پمپ آب برای ساختمان

بسیاری از افراد هنگام انتخاب پمپ آب برای ساختمان دچار مشکل میشوند و همواره این سوال برای آن ها پیش می آید که پمپ آب برای طبقه چهارم چه ویژگی هایی باید داشته باشد و یا پمپ آب مناسب برای ساختمان 4 طبقه چه نوع پمپی می باشد، در اینجا قصد داریم شما را با ویژگی های لازم برای انتخاب پمپ آب برای طبقات بالا آشنا کنیم.

پمپ آب پمپیران با دارا بودن گواهینامه سیستم مدیریت جامع IMS شامل سیستم مدیریت کیفیت ENISO 9001-2008 سیستم مدیریت زیست محیطی ENISO 14001-2004، سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی OHSAS 18001-2007 گواهینامه تائید صلاحیت آزمایشگاه ISO/IEC17025-2005، گواهینامه اروپایی CE و گواهینامه بین المللی ISO 10002-2004 محصولات خود را مطابق با استانداردهای بین المللی تولید نموده و مصرف کنندگان را از کیفیت محصولات خود مطمئن می سازد.

یکی از مهمترین اصول انتخاب کردن پمپ آب برای ساختمان 1 تا 7 طبقه کارکرد و فشار آن می باشد پس اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که چه پمپ آبی بخرم در اینجا نحوه محاسبه پمپ آب ساختمان را قرار داده ایم:

برای محاسبه هد پمپ در ساختمان خود باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

بیشترین ارتفاع ساختمان را برای رسیدن آب با فشار مناسب بعنوان آخرین مصرف کننده در نظر می گیریم.
فشار ورودی پشت شیرها 2 بار در نظر گرفته می شود. فشار بیش از حد موجب آسیب رسانی به شیرها، شلنگ های رابط و دیگر اتصالات می شود. هر 1 بار فشار معادل 10 متر طول لوله می باشد.

H = h + (L * 0.105) + 20 (m)

L در این رابطه طول بیشترین مسیر لوله کشی می باشد که برای محاسبات دقیق تر می توان به ازای هر زانو که معادل 5 متر طول لوله مستقیم می باشد به این مقدار اضافه کرد و h میزان ارتفاع ساختمان می باشد.

عدد 20 در این رابطه معادل 2بار فشار پشت شیرها می باشد.

برای محاسبه قدرت پمپ آب میتوانیم از فرمول زیر استفاده کنیم که عبارت است از:

• TDH= هد داینامیک کل = فاصله عمودی گردش مایع( در فوت) + اتلاف اصطکاک لوله

• Q= میزان جریان مایع در گالن برای یک دقیقه

• SG = گرانش مایع(اگر شما آب را پمپاژ کنید SGبرابر با ۱ است.)

• نیروی آب= TDH×Q×SG/3960

• قدرت واقعی مورد نیاز= ( اسب بخار آب)/( بازدهی پمپ تاسیساتی) برابر ۱ است.

• یادداشت بازده بعنوان عدد اعشاری ( ۵٪->0.5 )

حال ممکن است این سوال برای شما پیش بی آید که از کجا بفهمیم پمپ اب چند اسبه است؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که پلاک خوانی پمپ آب به شما کمک میکند تا متوجه شوید که پمپ اب چند اسبه می باشد.

انتخاب پمپ آب خانگی
انتخاب پمپ آب خانگی

انتخاب پمپ آب خانگی

همانطور که بالاتر نیز گفته شد برای انتخاب پمپ آب خانگی اصول و قواعدی وجود دارد که با رعایت این اصول و در نظر گرفتن این قواعد میتوانید به آسانی بهترین پمپ آب خانگی را تهیه نمایید.

یکی دیگر از اصول انتخاب پمپ اب خانگی قدرت فشار این پمپ می باشد، در قسمت های بالایی نحوه محاسبه کردن فشار پمپ اب را برای شما عزیزان قرار داده ایم که با استفاده از این فرمول سریع، میتوانید فشار پمپ آب خانگی خود را محاسبه کنید.

پمپ آب پنتاکس دارای انواع مختلفی است که شناخت تک تک آنها برای استفاده هر چه بهتر و تامین نیاز هایی از قبیل کاهش هزینه و مصرف انرژی ضروری و مهم می باشد. بخش زیادی از تولیدات و پمپ های برند Pentax به عنوان پمپ آب خانگی مورد استفاده قرار می گیرند.

با محاسبه میزان ارتفاع و دبی به راحتی با توجه به نمودار و یا جدول مربوط به پمپ ها، می توان پمپ مورد نیاز خود را انتخاب کرد. در واقع محاسباتی جهت قدرت و یا توان پمپ انجام نمی دهیم تنها از روی ارتفاع و دبی مورد نیاز می توان پمپ با قدرت مشخص را پیدا کرد.

مثال) برای یک ساختمان سه طبقه دو واحدی کدام یک از پمپ های پنتاکس زیر مناسب می باشد؟

متر 39= 30+ 3 * 3 = ارتفاع پمپ

لیتر در ساعت 2400 = 400 * (3*2) =دبی آب

متر مکعب در ساعت 2.4= 1000 /2400 =دبی آب

پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه
پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه

پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه

همانطور که تا الان متوجه شدید پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه سیستم های پمپ آبی از سال ۱۹۸۴ تولید می شوند و طیف وسیعی از انواع آن ارائه می شود.

در انتخاب یک پمپ مناسب بسیاری از ملاحظات را باید در نظر گرفت. مانند این که آیا به یک پمپ تشدید کننده هیدرولیک نیاز دارید یا یک پمپ ساده، ارزان و قدرتمندتر. در اینجا سعی می کنیم به شما در خصوص خرید آگاهانه کمک کنیم.

در این بخش انواع پمپ های مناسب برای ساختمان 4 طبقه را میتوانید مشاهده کنید:

  • بوستر پمپ ساختمان ۴ طبقه
  • پمپ جتی ساختمان ۴ طبقه
  • پمپ سانتریفیوژ ساختمان ۴ طبقه
  • پمپ بشقابی ساختمان ۴ طبقه
  • پمپ ساختمان ۴ طبقه با مخزن انبساط
  • پمپ ساختمان ۴ طبقه با کلید اتوماتیک

معمولا انتخاب و خرید پمپ آب با توجه با تنوع انواع پمپ کار سختی است و همیشه سوالاتی را در ذهن خریدار ایجاد می کند.

مثلا کدام یک بیشترین کارایی را دارد کدام برند بهترین و مناسب ترین انتخاب می باشد همیشه باید مواردی را مد نظر قرار داد که علاوه براینکه از نظر اقتصادی خرید مقرون به صرفه ای باشد دارای کیفیت نیز باشد و بیشترین کارایی را نیز داشته باشد، بنابراین قبل از خرید پمپ خانگی و پمپ آب برای ساختمان 5 طبقه مواردی را می بایست مد نظر داشته باشید مانند:

  • عملکرد پمپ
  • تعداد طبقات آپارتمان
  • تعداد واحد
  • متراژ خانه (متراژ لوله کشی ساختمان)
  • میزان مصرف
  • تعداد شیرهای ساختمان
محاسبه قدرت پمپ آب
محاسبه قدرت پمپ آب

محاسبه قدرت پمپ آب

برای محاسبه قدرت پمپ آب باید از فرمول زیر استفاده کنید:

برای دانستن قدرت پمپ آب سطح آب را در مخزن پایه بررسی کنید. این مخزن است که آب را برای پمپ تامین می کند. سطح آب در مخزن برابر با سطح آب لوله خواهد بود، اگر از یک چاه، آب پمپاژ کنید، یا عمق را بطور مستقیم اندازه گیری کنید، و یا میزان سطح آب در منطقه خود( در این زمان از سال) را تخمین بزنید. سازمان های دولتی مانندUSGS اغلب می توانند این اطلاعات را ارائه دهند.
مخزن نهایی را خالی کنید. مخزن نهایی در واقع دومین مخزن است که آب انتقالی را از مخزن اصلی پمپاژ میکند. مطمئن شوید که این مخزن خالی است و به پمپ درست وصل شده است.

بهترین پمپ آب برای آپارتمان پمپ آبی می باشد که متناسب با طبقات آپارتمان فشار آب خوبی را ارائه دهد. در قسمت پایین جدول پمپ آب را در جهت تنظیم فشار پمپ آب خانگی قرار داده ایم.

جدول پمپ آب

جدول راهنمای انتخاب پمپ آب بر مبنای تعداد طبقات و تعداد واحد ها در زیر برای شما عزیزان اورده شده است. دقت کنید پمپ های پیشنهادی بر مبنای اصول کلی انتخاب گردیده اند.

در صورت بروز مشکل در انتخاب و نیاز به راهنما پس از انتخاب پمپ مربوطه می توانید با کارشناس شرکت تماس حاصل فرموده و از بابت انتخاب خود برای ساختمان اطمینان حاصل فرمایید. در جدول زیر مبنای انتخاب پمپ توان و نوع پمپ بوده که در طبقات و تعداد واحد های مختلف متغیر می باشد.

همچنین پمپ آب برای ساختمان 3 طبقه و ویژگی هایی که باید از نظر توان و فشار داشته باشد را مورد بررسی قرار داده ایم.

  • 1 طبقه تک واحدی پمپ کوچک 0.5 38 2.5 24 QB-60 Calmo
  • 1 طبقه دو واحدی بشقابی 0.5 20 5.4 24 SCM Calmo
  • 2 طبقه تک واحدی بشقابی 1 33 6.0 24 GSCM Calmo
  • 2 طبقه دو واحدی بشقابی 1 33 6.0 24 GSCM Calmo
  • 3 طبقه تک واحدی جتی 1 52 3.2 24 JPS-335 Calmo
  • 3 طبقه دو واحدی دو پروانه 1.5 45 6 50 SCM 2-52 Calmo
  • 3 طبقه سه واحدی دو پروانه 1.5 45 6 50 SCM 2-52 Calmo
  • 4 طبقه تک واحدی جتی 1 52 3.2 24 JPS-335 Calmo
  • 4 طبقه دو واحدی دو پروانه 2 55 6.3 60 SCM 2-60 Calmo
  • 4 طبقه سه واحدی دو پروانه 2 55 6.3 60 SCM 2-60 Calmo
  • 5 طبقه تک واحدی دو پروانه 2 55 6.3 60 SCM 2-60 Calmo
  • 5 طبقه دو واحدی دو پروانه 2 55 6.3 60 SCM 2-60 Calmo
  • 5 طبقه سه واحدی دو پروانه 2 55 6.3 60 SCM 2-60 Calmo
  • 6 طبقه تک واحدی جتی 2 60 4.8 60 JPS-445 Calmo
  • 6 طبقه دو واحدی جتی 2 60 4.8 60 JPS-445 Calmo
  • 6 طبقه سه واحدی جتی 2 60 4.8 60 JPS-445 Calmo
از کجا بفهمیم پمپ اب چند اسبه
از کجا بفهمیم پمپ اب چند اسبه

از کجا بفهمیم پمپ اب چند اسبه

یکی از بیشترین سوالاتی که اغلب ذهن افراد را هنگام خرید پمپ اب به خود مشغول کرده است این است که از کجا بفهمیم پمپ اب چند اسبه؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که پلاک خوانی پمپ آب میتواند کمک بسیار بزرگی به این کند که متوجه شوید پمپ اب چند اسبه می باشد.

اینکه ما در خصوص انتخاب پمپ اب مناسب مسئولیم و بهتر است از همان ابتدا به مسئله مشخصات روی پمپ آب توجه لازم را داشته باشیم علاوه بر آنچه به ظاهر برای اطلاعات عمومی ما مفید است دلایل دیگری نیز دارد که عبارتند از :

  • خرید پمپ به قیمت مناسب در برابر قیمت نمایندگی ها
  • انتخاب پمپ آب مناسب بر اساس نوع فاز تک فاز یا فاز بودن برق ساختمان
  • انتخاب پمپ مناسب بر اساس توانایی ساپورت ارتفاع ساختمان
  • انتخاب پمپ مناسب بر اساس هد پمپ ، آمپر پمپ و توان پمپ آب خریداری شده
  • و از همه مهمتر اینکه دبی پمپ آب چند است

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال روش های کاهش سروصدای پمپ آب هستید، مقاله صدا خفه کن پمپ آب را مطالعه کنید.

فشار پمپ آب چند بار است
فشار پمپ آب چند بار است

فشار پمپ آب چند بار است

برای بدست آوردن فشار مورد نیاز پمپ آب مناسب منزل مسکونی خود ابتدا باید تعداد طبقات منزل خود را در عدد ۳ ضرب کنید که این عدد ۳ همان ارتفاع کف تا سقف هر طبقه می باشد.

به عنوان مثال اگر ساختمان مورد نظر شما دارای ۶ طبقه، همراه با ۱ طبقه پارکینگ و ۱ طبقه زیر زمین باشد در واقع تعداد طبقات این ساختمان ۸ طبقه است و زمانی که در عدد ۳ ضرب گردد به عدد ۲۴ می رسیم که این عدد ارتفاع حدودی محلی است که پمپ آب از زیر زمین تا طبقه ششم باید توانایی انتقال آب را داشته باشد. ۲۴=۳*۸

سپس به منظور بدست آوردن فشار مناسب آب در پشت هر شیر آب ، عددی را که از ضرب تعداد طبقات منزل خود در عدد ۳ بدست آورده ایم را با عدد ۳۰ جمع میکنیم . ۵۴=۲۴+۳۰

به عنوان مثال اگر ساختمان ۸طبقه ای در مثال بالا که عدد ۲۴ متر ارتفاع کل ساختمان می باشد را با عدد ۳۰ متر جمع کنیم، فشاری که پمپ آب انتخاب شده باید ایجاد کند عدد ۵۴ متر یا ۵/۵ بار را نشان می دهد که برای این ارتفاع مناسب بوده و فشاری ایده ال را ایجاد می کند.

ساده ترین روش انتخاب پمپ آب خانگی

به منظور انتخاب پمپ آب خانگی مناسب برای منزل مسکونی، آپارتمان یاویلا ساده ترین روش، این است که ابتدا دو مولفه مهم محاسبه شود. این دو مولفه مهم عبارتند از:فشار پمپ آب (ارتفاع یا H)

  • فشار پمپ آب
  • بازدهی پمپ آب

راهنمای انتخاب پمپ آب خانگی

امروزه با افزایش انفجارگونه جمعیت شهرها و رونق گرفتن ساخت مجتمع های و برج های مسکونی تامین آب مورد نیاز تمامی واحدها بخصوص واحد های مستقر در طبقات بالاتر امری اجتناب ناپذیر گردیده است لذا برای تامین فشار و دبی آب مصرفی از انواع پمپ سانتریفیوژ تک پروانه، پمپ سانتریفیوژ دو پروانه و پمپ سانتریفیوژ چند پروانه و همچنین انواع بوسترپمپ های دو و چند پمپه استفاده می گردد.

پمپ آب یا پمپ آب خانگی، پمپی است که در مصارف خانگی جهت تقویت فشار آب خانگی استفاده می شود. برای افزایش فشار آب خانگی از پمپ های مختلفی می توان استفاده کرد که پمپ جتی می تواند انتخاب خوبی باشد.

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال خرید پمپ آب 12 ولت ارتفاع زیاد هستید، حتما سری به صفحه پمپ آب کوچک بزنید. همچنین کسب اطلاعات در مورد مشخصات یک پمپ آب بدون برق حتما برای شما جذاب است.

کاربرد شما چیست ؟

انتخاب یک پمپ آب کامل همیشه به کاربرد خاص شما بستگی دارد. به این سوالات پاسخ دهید:

چه سرعتی برای خروجی آب نیاز دارید ؟ آیا نیاز شما با یک نازل تک بر آورده می شود؟ یا به چند نازل نیاز دارید ؟

شما همچنین باید عواملی مانند مسائل روبرو را در نظر بگیرید: متراژ واحد، تعداد طبقات آپارتمان، میزان مصرف آب، تعداد شیر آب، تعداد واحد ساختمان، محل قرار گیری پمپ در ساختمان (بعد از کنتور آب و در ورودی آب ساختمان و یا بر روی پشت بام)، طول مسیر لوله کشی ها در داخل ساختمان و سایز لوله ها در داخل ساختمان…..

انتخاب صحیح موتور پمپ آب خانگی یا الکتروپمپ خانگی جهت تقویت فشار آب کاملا مشکل مصرف کننده را برطرف می نماید.

بدست آوردن فشار پمپ آب خانگی برای منزل مسکونی یا آپارتمان:

بدست آوردن فشار پمپ آب خانگی برای منزل مسکونی یا آپارتمان:
بدست آوردن فشار پمپ آب خانگی برای منزل مسکونی یا آپارتمان:

برای بدست آوردن فشار مورد نیاز پمپ آب مناسب منزل مسکونی خود ابتدا باید تعداد طبقات منزل خود را در عدد ۳ ضرب کنید که این عدد ۳ همان ارتفاع کف تا سقف هر طبقه می باشد.

به عنوان مثال اگر ساختمان مورد نظر شما دارای شش طبقه، همراه با یک طبقه پارکینگ و یک طبقه زیر زمین باشد در واقع تعداد طبقات این ساختمان هشت طبقه است و زمانی که در عدد ۳ ضرب گردد به عدد بیست و چهار می رسیم که این عدد ارتفاع حدودی محلی است که پمپ آب از زیر زمین تا طبقه ششم باید توانایی انتقال آب را داشته باشد.

سپس به منظور بدست آوردن فشار مناسب آب در پشت هر شیر آب یا رایزر، عددی را که از ضرب تعداد طبقات منزل خود در عدد ۳ بدست آورده ایم را با عدد ۳۰ جمع کرده و فشاری در حدود ۲ تا ۳ بار را در پشت هر شیر آب در تمامی طبقات خواهیم داشت.

به عنوان مثال اگر ساختمان هشت طبقه ای در مثال بالا را با احتساب ارتفاعی که از زیر زمین تا طبقه ششم بدست آوریم که عدد ۲۴ متر را نشان می داد با عدد ۳۰ متر جمع کنیم، فشاری که پمپ آب انتخاب شده باید ایجاد کند عدد ۵۴ متر یا ۵/۵ بار را نشان می دهد که برای این ارتفاع مناسب بوده و فشاری ایده ال را ایجاد می کند.

حال با بدست آوردن فشار پمپ آب قدرت پمپ آب یک اسب قادر خواهیم بود، برای انتخاب پمپ آب خانگی انواع پمپ آب را از این نظر مورد بررسی قرار داده و جهت خرید پمپ آب اقدام نماییم.

بدست آوردن فشار پمپ آب خانگی برای ویلا:

بدست آوردن فشار مورد نیاز پمپ آب مناسب برای ویلا به دوصورت امکان پذیر می باشد:

در حالت اول پمپ آب دقیقا در زیر ویلا قرار می گیرد که به منظور محاسبه فشار این پمپ آب به همان روش محاسبه فشار پمپ آب خانگی جهت منزل مسکونی اقدام می کنیم.

به عنوان مثال: اگر ویلای شما دوبلکس یا دو طبقه باشد و در طبقه بالا از سرویس بهداشتی و حمام نیز بهره ببرید، فشار مورد نیاز پمپ آب از ضرب عدد ۳ در ۲ طبقه و جمع آن با عدد ۳۰ بدست می آید که طبق این روش پمپ آب مورد نیاز شما باید فشار ۳۶ متر را داشته باشد تا بتواند فشاری معادل ۲ تا ۳ بار را پشت تمامی شیرها در هر دو طبقه ایجاد نماید.

در حالت دوم پمپ آب با فاصله از ویلا قرار داشته و به منظور محاسبه فشار این پمپ آب ابتدا باید طول مسیر را بدست آورده و هر ۱۰ متر آن را یک متر محاسبه کنیم و سپس ارتفاع تعداد طبقات ویلا را با ارتفاع طول مسیر جمع کرده و عدد بدست آمده را با عدد ۳۰ دوباره جمع می کنیم تا فشار مناسب پمپ آب را بدست آوریم.

به عنوان مثال اگر طول مسیر پمپ آب تا ویلا ۱۰۰ متر باشد، از تقسیم آن به عدد ۱۰ به ارتفاع ۱۰ متر می رسیم و اگر ویلا دوبلکس باشد و در طبقه دوم از حمام و سرویس بهداشتی بهره استفاده کنیم، ارتفاع این دو طبقه ۶ متر بوده و از مجموع ۱۰ متر (طول مسیر) و ۶ متر (ارتفاع دو طبقه) و جمع این دو با عدد ۳۰ به ارتفاع ۴۶ متر رسیده و پمپ آب خانگی مورد انتخاب باید قادر به انتقال آب تا ۴۶ متر ارتفاع ستون آب باشد تا فشاری بین ۴ تا ۵ بار را پشت هر شیر آب ایجاد کند.

منبع تحت فشار از یک پوسته ی فلزی یا تیوپ، فلنج و والف تشکیل شده است و در واقع اجماع این چهار قطعه با هم، منبع تحت فشار را تشکیل می دهد و عملکرد آن بدین صورت است که این منابع با داشتن آن تیوپ و همچنین هوای تحت فشار، آب را به داخل لوله ها هدایت می کنند. هنگامی که یک فرد شیر آب را باز می کند، فشارهوا در منبع تحت فشار در سراسر لوله کشی افزایش می یابد. (این فشار معمولا بین 20 تا 40PSI می باشد) و زمانیکه شیر آب بسته می شود پمپ آب با کاهش فشار آب در منبع شروع به شارژ کردن منبع می کند.

پیشنهاد ویژه: برای بالا بردن فشار آب پمپ آب خانگی می توانید از بوستر پمپ استفاده کنید. اگر با این دستگاه آشنا نیستید همین حالا با ما تماس بگیرید. 021-33997522 و 021-33997661

 بدست آوردن بازدهی (دبی Q) پمپ آب خانگی برای آپارتمان، منزل مسکونی و ویلا:

 بدست آوردن بازدهی (دبی Q) پمپ آب خانگی برای آپارتمان، منزل مسکونی و ویلا:
 بدست آوردن بازدهی (دبی Q) پمپ آب خانگی برای آپارتمان، منزل مسکونی و ویلا:

برای محاسبه و بدست آوردن بازدهی یا دبی مورد نظر جهت هر واحد مسکونی به دو روش می توان اقدام کرد:

روش اول: در این روش که بسیار ساده و سریع می باشد به ازای هر واحد مسکونی میزان مصرفی در حدود ۴۰۰ لیتر در ساعت را در نظر می گیریم.

به عنوان مثال اگر ساختمان دارای ۶ طبقه مسکونی ۲ واحدی و یک طبقه پارکینگ و یک طبقه زیر زمین باشد میزان فشار و بازدهی پمپ آب مورد نیاز به این طریق محاسبه می شود.

فشار یا ارتفاع پمپ آب: تعداد طبقات (۸ – شش طبقه بعلاوه پارکینگ و زیرزمین) ضرب در سه بعلاوه سی

۸ × ۳ + ۳۰ = ۵۴

بازدهی پمپ آب شخصی : تعداد واحدهای مسکونی (۱۲) ضرب در ۴۰۰

 ۱۲ × ۴۰۰ = ۴۸۰۰ لیتر بر دقیقه

تبدیل لیتر بر دقیقه به متر مکعب بر ساعت:

۴۸۰۰ ÷ ۱۰۰۰ = ۴٫۸ متر مکعب

حال می توان با داشتن مقدار دبی پمپ آب و فشار پمپ آب برای انتخاب پمپ آب خانگی و خرید پمپ آب اقدام نمود.

روش دوم : در این روش که نسبت به روش اول پیچیده تر است از فاکتور همزمانی (Contemporaneity Factor) استفاده می شود که به نقاط تحویل بستگی دارد.

فرمول محاسبه مقدار آب مصرفی توسط پمپ آب – آپارتمان با یک حمام، WC با فلاش تانک

فرمول محاسبه فشار پمپ آب

فرمول محاسبه مقدار آب مصرفی توسط پمپ آب – آپارتمان با دو حمام، WC با سیفون

فرمول محاسبه فشار پمپ آب

WC با فلاش ولو

فرمول محاسبه فشار پمپ آب

Nr : تعداد نقاط تحویل

Na : تعداد آپارتمان ها

f : ضریب همزمانی

جدول زیر ماکزیمم همزمانی مقادیر نرخ جریان را برای آپارتمان های دارای یک حمام یا دو حمام نشان می دهد. برای آپارتمان های دارای یک حمام، هفت نقطه طراحی و برای آپارتمان ها ی دارای دو حمام، یازده نقطه باید در نظر گرفته شود.

نیاز مصرفی آب و انتخاب پمپ آب ساختمان هایی از قبیل بیمارستان ها، هتل ها، ادارات، مدارس، فروشگاه ها و کارخانه ها متفاوت از ساختمان های مسکونی اشتراکی است و اندازه روزانه کلی و ماکزیمم نرخ جریان همزمان آب معمولا بزرگتر است و پمپ آب متفاوتی را می طلبد.

جدول زیر مصارف تعدادی از ساختمان های اشتراکی با توجه به ساکنین آن ها را نشان می دهد.

برای بهتر بیان شدن مطلب، یک مثال مطرح می کنیم:

یک مجتمع مسکونی دارای ۲۰ واحد آپارتمان با مساحت ۹۰ متر مربع که هر واحد دارای وسایل بهداشتی زیر می باشند را در نظر بگیرید. مقدار آب مصرفی، جهت تعیین بوستر پمپ مورد نیاز به صورت زیر محاسبه می شود. (حمام با دوش، دستشویی، ظرفشویی، W.C. با فلاش تانک، ماشین لباسشویی)

آپارتمان هاWC با فلاش تانکWC با فلاش ولوآپارتمان هاWC با فلاش تانکWC با فلاش ولو
۱ دوش۲ دوش۱ دوش۲ دوش۱ دوش۲ دوش۱ دوش۲ دوش
جریان (لیتر بر دقیقه)جریان (لیتر بر دقیقه)
۱۳۲۴۰۶۰۷۹۳۵۱۸۷۲۳۴۳۵۷۴۶۶
۲۴۵۵۶۸۵۱۱۱۴۰۲۰۰۲۵۰۳۸۲۴۹۸
۳۵۵۶۸۱۰۵۱۳۶۴۵۲۱۳۲۶۵۴۰۵۵۲۸
۴۶۳۷۹۱۲۱۱۵۷۵۰۲۲۴۲۸۰۴۲۷۵۵۷
۵۷۱۸۸۱۳۵۱۷۶۵۵۲۳۵۲۹۳۴۴۸۵۸۴
۶۷۸۹۷۱۴۸۱۹۳۶۰۲۴۵۳۰۶۴۶۸۶۱۰
۷۸۴۱۰۵۱۶۰۲۰۸۶۵۲۵۵۳۱۹۴۸۷۶۳۵
۸۹۰۱۱۲۱۷۱۲۲۳۷۰۲۶۵۳۳۱۵۰۶۶۵۹
۹۹۵۱۱۹۱۸۱۲۳۶۷۵۲۷۴۳۴۲۵۲۳۶۸۲
۱۰۱۰۰۱۲۵۱۹۱۲۴۹۸۰۲۸۳۳۵۴۵۴۰۷۰۴
۱۱۱۰۵۱۳۱۲۰۰۲۶۱۸۵۲۹۲۳۶۴۵۵۷۷۲۶
۱۲۱۱۰۱۳۷۲۰۹۲۷۳۹۰۳۰۱۳۷۵۵۷۳۷۴۷
۱۳۱۱۴۱۴۳۲۱۸۲۸۴۹۵۳۰۹۳۸۵۵۸۹۷۶۷
۱۴۱۱۹۱۴۸۲۶۶۲۹۵۱۰۰۳۱۷۳۹۵۶۰۴۷۸۷
۱۵۱۲۳۱۵۳۲۳۴۳۰۵۱۲۰۳۴۷۴۳۳۶۶۲۸۶۳
۱۶۱۲۷۱۵۸۲۴۲۳۱۵۱۴۰۳۷۵۴۶۸۷۱۵۹۳۲
۱۷۱۳۱۱۶۳۲۴۹۳۲۵۱۶۰۴۰۱۵۰۰۷۶۴۹۹۶
۱۸۱۳۴۱۶۸۲۵۶۳۳۴۱۸۰۴۲۵۵۳۰۸۱۱۱۰۵۶
۱۹۱۳۸۱۷۲۲۶۳۳۴۳۲۰۰۴۴۸۵۵۹۸۵۴۱۱۱۴
۲۰۱۴۲۱۷۷۲۷۰۳۵۲۲۲۰۴۷۰۵۸۶۸۹۶۱۱۶۸
۲۱۱۴۵۱۸۱۲۷۷۳۶۱۲۴۰۴۹۱۶۱۲۹۳۶۱۲۲۰
۲۲۱۴۹۱۸۵۲۸۳۳۶۹۲۶۰۵۱۱۶۳۷۹۷۴۱۲۷۰
۲۳۱۵۲۱۹۰۲۹۰۳۷۸۲۸۰۵۳۰۶۶۱۱۰۱۱۱۳۱۸
۲۴۱۵۵۱۹۴۲۹۶۳۸۶۳۰۰۵۴۹۶۸۵۱۰۴۷۱۳۶۴
۲۵۱۵۸۱۹۸۳۰۲۳۹۴۳۲۰۵۶۷۷۰۷۱۰۸۱۱۴۰۸
۲۶۱۶۲۲۰۲۳۰۸۴۰۱۳۴۰۵۸۴۷۲۹۱۱۱۴۱۴۵۲
۲۷۱۶۵۲۰۵۳۱۴۴۰۹۳۶۰۶۰۱۷۵۰۱۱۴۶۱۴۹۴
۲۸۱۶۸۲۰۹۳۲۰۴۱۷۳۸۰۶۱۸۷۷۱۱۱۷۸۱۵۳۵
۲۹۱۷۱۲۱۳۳۲۵۴۲۴۴۰۰۶۳۴۷۹۱۱۲۰۸۱۵۷۵
۳۰۱۷۴۲۱۷۳۳۱۴۳۱۴۵۰۶۷۲۸۳۸۱۲۸۲۱۶۷۰
موارد مصرفجریان (لیتر در دقیقه)
دستشویی۹
ظرفشویی۱۰
وان حمام۱۵
بیده۶
WC با فلاش تانک۶
ماشین لباسشویی۱۲
دوش۱۲
WC با فلاش ولو۹۰
تعداد واحدمصرف کلواحد مصرفتعدادوسیله بهداشتی
۲۰۱۲۱۲۱حمام با دوش
۲۰۱۸۹۲دستشویی
۲۰۱۰۱۰۱ظرفشویی
۲۰۶۶۱WC با فلاش تانک
۲۰۱۲۱۲۱ماشین لباسشویی
۵۸
فرمول محاسبه فشار پمپ آب

Q = 58 lit/min x 20 = 1160 Lit/min

Q = 1160 x 0.119 = 138 lit/min = 8.3 m3/h

چند نمونه از پمپ های آب مورد استفاده در برج ها

از جمله پمپ های قابل استفاده در بوستر پمپ ها، پمپ های طبقاتی هستند که بسته به نیاز ساختمان از پمپ های طبقاتی افقی و یا عمودی استفاده می گردد.

معروف ترین پمپ طبقاتی عمودی در برند ابارا سری EVM می باشد که از جنس استنلس استیل بوده و در دونوع تک فاز و سه فاز ارائه می شود. می توان این سری از پمپها را در دسته بندی پمپ بیصدا و پمپ بدون لرزش قرار دارد.

در برند داب می توان به سری های KVCE, NKVE, KVE اشاره کرد. این پمپ ها نیز دارای جنس استیل هستند و در بوستر پمپ آب های مناسب برج، استفاده می شوند.

برند لوارا نیز دارای پمپ های طبقاتی می باشد که از جمله آنها می توان مدل e-SV را نام برد. این پمپ ها دارای هدی بیش از 330 متر و دبی 160 متر مکعب می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انتخاب پمپ آب مناسب برج خود که بدون لرزش و بی صدا باشد می توانید با کارشناسان شرکت مستر تماس بگیرید.

الزامات انتخاب یک پمپ آب مناسب برای برج های مرتفع

انتخاب پمپ آب مناسب برج های بلند و مرتفع همیشه یک دغدغه بزرگ برای مهندسین بوده و می باشد. در واقع انتخاب یک پمپ آب مناسب، که توانایی رساندن آب به بالاترین نقطه در یک آسمان خراش را داشته باشد، کار ساده ای نیست. بدیهی است که وجود یک پمپ در این ساختمان ها امری واجب و ضروری است اما مسئله اینجاست که چه نوع پمپی مناسب می باشد؟

یک مهندس ساختمان، برای انتخاب پمپ، باید طیف وسیعی از پمپ ها و مدل ها را در نظر داشته باشد و کاربرد های آنان را مقایسه کند.

همانند سایر موارد، دانستن هد و دبی پمپ، در اینجا هم همواره امری لازم و ضروری بوده است. یک ساختمان دو طبقه با 8 الی 12 متر، توسط فشار معمولی خط لوله آب، تامین می شود. اما هرچیزی که بالاتر از ساختمان دو طبقه باشد، با فشار استاندارد خط لوله، تامین نشده و باید توسط سیستم آبرسانی پمپ و مخازن آب تقویت گردد.

در گذشته روال بر این بود که از یک پمپ و منبع ذخیره استفاده می شد که آنها را در پشت بام قرار می دادند و با کمک نیروی جاذبه، آب را به طبقات انتقال می دادند. اما امروزه از سیستم های پیش ساخته ای به اسم بوستر پمپ استفاده می گردد. که پمپ و سایر تجهیزات استخری برروی شاسی نصب شده و بدون لغزش، قادر به فعالیت هستند. ساخت بوستر پمپ ها، با توجه به نیاز ساختمان و فضای اختصاص داده شده، به افراد کمک می کند که مطابق با خواسته ها، پکیج را سفارش دهند. در این بین سیستم هایی وجود دارند که با متغیر کردن سرعت، مصرف انرژی را به حداقل می رسانند.

برندهای معتبر پمپ آب ساختمانی
برندهای معتبر پمپ آب ساختمانی

برندهای معتبر پمپ آب ساختمانی

یکی از برندهای شناخته شده و معروف در پمپ آب ساختمانی، پمپ آب خانگی پنتاکس است که از نوع زمینی و سه فازه می باشد. پمپ آب خانگی پنتتاکس در ایتالیا تولید می شود و با بهره مندی از مدرن ترین تکنولوژی در طراحی هیدرولیک، علاوه بر بهره وری بالاتر نسبت به نمونه های مشابه، عمر بیشتری هم دارد و در اندازه های کوچکتر و مناسب تر موجود است و هدررفت گرمایش را کاهش می دهد و در نتیجه برق کمتری مصرف می کند و سر و صدای کمتری نیز تولید می کند.

در واقع پمپ هایی که به عنوان پمپ بی صدا معروف هستند در واقع پمپ های آب با صدای کمتر هستند. مانند پمپ آب گراندفوس و پمپ آب پنتاکس.

اصول انتخاب پمپ چیست؟

پمپ آب یکی از اجزای مهم ساختمان می باشد که در انتخاب آن باید دقت زیادی به خرج دهید، برای انتخاب پمپ آب اصول مهمی هستند که همواره افراد با رعایت این اصول در تلاش برای خرید بهترین پمپ آب هستند.

پمپ آب مناسب برای ساختمان 4 طبقه چیست؟

4 طبقه سه واحدی دو پروانه 2 55 6.3 60 SCM 2-60 Calmo

ساده ترین روش انتخاب پمپ آب خانگی چیست؟

پلاک خوانی یکی از ساده ترین روش انتخاب پمپ آب خانگی می باشد.

منبع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینها را هم ببینید
بسته
دکمه بازگشت به بالا